Re: [TEKNIK] Offentlig IP-adresse som ender på .255 eller .0 og som har en webserver kørende

Hej Kristian

On 2012-11-21 23:11, Kristian Kallenberg wrote:

> Jeg går på et netværkskursus hvor min lærer er overbevist om at et > > apparat ikke kan have en IP adresse som ender på .0 eller .255. Dette > kan naturligvis lade sig gøre:
>
> netværk: 10.2.0.0/16
> ip: 10.2.1.0
> ip: 10.2.4.255

Din lærer udtrykker sig vist ikke helt koncist. Hvad han nok mener, er, at hostdelen af en IP-adresse ikke kan være 0 eller bare ettere. I dit eksempel er hostdelen 16 bit eller 2 oktetter, så i det subnet kan adresserne 10.2.0.0 og 10.2.255.255 ikke bruges, idet den første er selve subnettet, og den anden er broadcast-adressen. De to adresser, du anfører, er selvfølgelig gyldige adresser i det subnet.

> men for nu at være helt overbevisende, så kunne det jo være sjovt at
> vise ham en offentlig ip-adresse som ender på .255 eller .0, og som > > også har en webserver kørende.
>
> Hvor finder jeg sådan en? og er der overhovedet nogen? Der er vist
> noget med "smurf", som gør at disse IP-adresser bliver filtreret fra > i mange routere.

Det burde være muligt af finde sådanne offentlige adresser, men det er nok svært. Der skal ret store offentlig subnet til førend hostdelen bliver større end én oktet.

Mvh

Bent

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2012-12-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]