Re: [TEKNIK] lidt speciel boot situation

Frank Damgaard wrote:
Den 05-01-2011 21:49, Lars Madsen skrev:
hmm, det er vist ikke lige til med den bios jeg har.

Under opstart kan jeg trykke F10 og komme ind til noget BBS popup, hvad det så er, her kan
jeg direkte vælge hvilken disk der skal bootes fra, og så kan jeg få fat på min Linux
igen, men jeg kan ikke få den til at boote fra raidet så længe den SATA disk disser i
maskinen. Lige pt. har jeg slået SATA helt fra i bios (bruger ikke Win videre tit).

kan det tænkes at det er fordi navgivning i Linux ved boot driller,
dvs. /dev/sda, /dev/sdb osv skifter om når SATA er monteret  ?

vi kommer aldrig så langt. Jeg tror ikke det vil blive noget problem at få linux til at læse fra disken skulle det blive nødvendigt (det bliver det sikkert ikke, Win skal kune anvendes til spil og test, og de data jeg evt. skulle arbejde/teste på ligger alligevel på vores SVN server).

Så check navngivning af enhederne med og uden den ekstra SATA.
i så fald hvis du planlægger at have SATA monteret når du boot'er linux , så kunne
du overveje og tilrette grub-opstart til korrekte enhedsnavne.

vedr. hardware, hvis bundkortet understøtter det så kan man afmontere
både strøm og SATA-stik på SATA drev, da stikket er lavet så strøm
afbrydes i korrekt rækkefølge når strømstik tages ud.
(virker fint med mit bundkort)

ikke helt forstået, disken har siddet et stykke tid i maskinen, jeg havde bare ikke forbundet strøm til disken.

skal du selv lave en afbryder, så skal stel/0 Volt ikke afbrydes,
kun +5V og +12V. Anskaf evt. en SATA power adapter fra det gamle HD-power stik;
og monter en 2-polet afrbryder imellem.

se også
http://lifehacker.com/5160614/build-your-own-sata-switch
 http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2341666,00.asp
specielt:
http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2341668,00.asp
http://www.pcworld.com/article/160260/how_to_make_your_own_exploding_sata_switch.html

i ovenstående eksempel kan jeg dog ikke forstå at man afbryder 0 Volt,
det burde ikke være nødvendigt. Jeg foretrækker at stel er forbundet.

lidt google viser at færdige løsning er lidt pebret i pris:
http://www.usbmax.com/SW-SATA2X4_4_Port_SATA_II_Switch_3.5inch_Bay_Mount_Design_With_KeyLock_and_LED.cfm
http://www.industechnologies.com/pages/about-idex-switches

tak for links, det vil jeg kigge på.

En anden mulighed var en SATA HD docking-station (ekstern), de fås i DK
og ikke helt ublu priser.

--

/daleif

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2011-02-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]