Re: [TEKNIK] Skal jeg være skuffet over min harddisk?

Hej,

Kaare Rasmussen skrev:
> hdparm -tT /dev/sda1
>
> får jeg
>
> /dev/sda1:
>  Timing cached reads:   5098 MB in  2.00 seconds = 2549.73 MB/sec Timing
>  buffered disk reads:   92 MB in  3.07 seconds =  29.96 MB/sec
>
> Er de tal i orden for den disk?

Jeg får på min laptop:

# hdparm -tT /dev/sda

/dev/sda:
 Timing cached reads:   10884 MB in  1.99 seconds = 5466.66 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  198 MB in  3.02 seconds =  65.46 MB/sec

(Værdierne er konsistente over flere kørsler.)

Det synes at være en 80GB Western Digital Blue Scorpio SATA300 5400RPM
disk.

> Er der bedre måder at teste disken på?

Der er et væld af benchmarking-muligheder, men jeg tvivler på, at de er
tiden værd, hvis du blot ønsker at få et hurtigt indtryk af ydelsen.

I øvrigt undrer jeg mig over, at du kører hdparm på /dev/sda1 (altså en
partition) i stedet for /dev/sda (altså selve disken). Men måske hdparm
er klog nok til at gøre det rigtige alligevel.

--
Regards,
Troels Arvin <sslug@sslug>

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2011-02-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]