SSH/Bash, eksisterer biblioteket?

Hej gurus

- jeg har en extern NFS box på hvilken jeg automounter et bibliotek
under mit /home dir. Det funker fint.

- når jeg opretter nye brugere i mit system skal jeg samtidig scripte
mig udaf at oprette et bibliotek osv., til den nye bruger på NFS server
boksen (SYNOLOGY DS209 II).

- jeg kan tilgå SYN boksen via SSH (jeg har lagt nøgler ud osv., det
funker uden prompt for password).

Altså kan jeg skrive a la:

ssh sslug@sslug mkdir /volume1/SYNHOME/$user

- hvilket vil oprette biblioteket osv.
- nu villle jeg imidlertid gerne på forhånd vide, om biblioteket findes?

Det skal jeg jo så checke via et SSH -some weird command- kald, hvordan?
Normalt ville jeg jo på den lokale maskine skrive noget med
if [ -e somefile ]; then osv...men hvad gør jeg her, nu da det hele skal
gå gennem SSH?

PS: er der nogen der ved, hvor man kan smide et script, der kommer til
at køre automatisk lige inden/efter GNOME er startet?

Som altid, tak for hjælpen!

Med venlig hilsen/Best regards
Verner Kjærsgaard