Re: [TEKNIK] ubuntu: installere på en bestemt partition

On Wed, 14 Apr 2010 21:23:12 +0200 Atte André Jensen wrote:

> # /mnt/arch was on /dev/sda3 during installation
> UUID=642bce72-7460-4872-b700-7cb9b8d744ae /mnt/arch       ext3
> defaults        0       2
>
> 2) Er der en anden måde at spørge systemet om hvilke /dev/sdaX der er
> mountet hvor eller indeholder hvad, eller på anden måde sikre at jeg
> installerer på "lege"-partitionern og ikke på den kørende partition?

hvad med: df

Derudover ville jeg nok boote paa en live cd, og så lave noget i stil
med:

cat /dev/sda<det nummer jeg vil installere på> | gzip - > /mnt/min_data_partition/dev_sda_<nummer>.gz
cat /dev/sda<det nummer jeg ikke vil installere på> | gzip - > /mnt/min_data_partition/dev_sda_<nummer>.gz

og nok også gemme mbr fra /dev/sda

Så burde du kunne få systemet tilbage, hvis der sker et uheld.

--
41 6E 64 65 72 73