Re: [TEKNIK] genoprrt partition uden datatab

mikkel meinike nielsen skrev:
Hej kære sluggere

Måske nogle af jer ved noget om det her. Jeg kom i går ved en fejl under en windows installation til at slette partitionen på et usb stick. Jeg gik ikke videre med installation og formatering så al data skulle sådanset stadig være der, men selve partitones table'et gået tabt. Jeg gætter på at hvis jeg går i fdisk (og det er måske bedste med windows fdisk da det var en fat16 partition. Jeg synes engagn jeg har læst at windwos fdisk var bedre til at lave windows partitioner men det er måske meget længe siden nu) og laver en ny partition præcist magen til den gamle så vil det ikke ødelægge den data som er på stick'et og jeg vil igen kunne få adgang til den. Jeg gætter på det og jeg har også prøvet det engang på en harddisk, men jeg vil bare lige høre hvad i siger inden jeg kaster mig ud i det. Om min teori er helt galt og om jeg helder skulle gribe redningsaktionen an på en anden måde?

Mvh
Mikkel

Jeg kan anbefale at du kigger på testdisk (apt-get install).
Det er et fantastisk program til at genskabe tabt data. Det reddede mig for nogle uger siden, hvor jeg (under en Windows installering) havde slettet en partition med bl.a. 25GB billeder. Programmet er meget enkelt men kan vist læse stort set alle typer filsystemer. Jeg havde endda ændret partitionstørrelsen 2 gange og jeg kunne stadig redde filer ud!!!

Martin :-)