Re: [TEKNIK] Ændre partitioner i Karmic - Problem løst

Tak for hjælpen - gParted er et excellent værktøj.

Per Kofod skrev:

On 03-01-2010 12:04, Widtfeldt wrote:
Jeg ønsker at fjerne tidligere installationer af Ubuntu/Kubuntu (9.04)
(82 GB) for at overlade pladsen til min særdeles velfungerende 9.10,
som har fået sin egen partition med ext4 (51 GB); Det indbyggede værktøj Palimpsest giver en udmærket oversigt over
disk-allokering og ser umiddelbart ud til at være nemt at anvende.

1) Jeg kunne dog godt tænke mig muligheden for at udvide
Karmic-partitionen i stedet for blot at oprette et nyt tomt logisk
drev. Det ser ikke ud til at man kan lige netop det med Palimpsest så
findes der andre/bedre værktøjer?
Jeg kender ikke Karmic; men et værktøj som kan hvad du vil og er let at
bruge er Gparted. (parted men en god gnome gui omkring)

2) Palimpsest viser, at jeg har 2 swap-områder (hhv. 3.5 GB og 2.2
GB). Kan man umiddelbart bare slette den ene? Også her ville jeg gerne
kunne udvide den ene på bekostning af den andet.
Du angiver formentlig i fstab filen, hvilke swap partition(er/fil(er) du
bruger.

3) Hvad sker der med boot, hvis jeg fjerner den ældre
Ubuntu/Kubuntu-partition? Forsvinder de af sig selv fra bootlisten -
eller hvor/hvordan redigerer jeg i det?
Nej de forsvinder ikke, da skal du editerer din grub menu eller
lilo.conf alt efter hvilken boot manager du bruger.

Når jeg denne gang spørger før jeg handler, er det fordi min forrige
Ubuntu 9.04 fungerede nogenlunde tilfredsstillende indtil jeg oveni
installerede Kubuntu 9.04, hvilket bl.a. ødelagde min trådløse
opsætning - også i Ubuntu. Ligemeget hvad jeg gjorde kunne jeg ikke
reetablere den.

Per