Re: [TEKNIK] Ændring af mount options - udev?

Anders M skrev:
Jeg har fundet ud af, at problemet kan løses, hvis usb disken bliver mountet med "-o shortname=winnt" eller "-o shortname=win95". Før i tiden foregik sådan noget opsætning i fstab, men nu er det hele lavet om, så programmet udev sørger for det hele. Men hvordan dælen sætter man udev op, så ens USB disk bliver mountet med den ekstra option?

Ok, jeg tror måske, at jeg selv har en ide nu.

De regler, som udev benytter sig af ligger på min NAS i /etc/inc. Denne mappe indeholder:

api_disk.php     config.inc       func_share.inc   services.inc
api_exthdd.php   cups.inc         func_smb.inc     sys_utils.php
api_mxo.php      dhcpc.php        func_user.inc    system.inc
api_share.php    disks.inc        global_defs.inc  util.inc
api_system.php   func_exthdd.inc  globals.inc      xmlparse.inc
api_user.php     func_group.inc   interfaces.inc

Filen func_exthdd.inc indeholder bl.a. den stump kode (efter en række check omkring hvilket filsystem disken har):

$fsType     = "vfat";
$fsOptions  = 'umask=000';

Og senere:

/* try to mount this partition */
$ret = mwexec("/bin/mount -t {$fsType} -o {$fsOptions} /dev/{$kernDevName} {$mountPointQuoted}");

Hvis jeg checker med kommandoen mount, så får jeg følgende info omkring min USB disk:

/dev/sdb1 on /mnt/WD_5000AAV_External_57442D574341535533373238373033_1 type vfat (umask=000)

Så kunne løsningen måske ikke blot være at jeg rettede linjen:

$fsOptions  = 'umask=000';

til

$fsOptions  = 'umask=000,shortname=winnt';

eller hvad?

og hvordan kan jeg så checke det uden at skulle slukke for min NAS (hvordan genindlæser jeg reglerne og får remountet min USB disk)?

Anders