Re: [TEKNIK] Hukommelses-mystik!?

Hans Henrik Hansen wrote:

> Summa summarum:
> 'Kingston #1' virker sammen med 'koreaneren'
> 'Kingston #2' virker hverken sammen med 'koreaneren' eller med 'Kingston #1'
> - men OK 'solo'.
>
> Kan nogen med mere indsigt i hardware give en (slags) forklaring??
>
> Bundkortet er et ASUS A7V-133 med tre RAM-sokler - max. kapacitet 3 * 512
> MB.
> Processoren er en 800 Mhz. AMD Athlon (i386).

hvad skriver manual til bundkort om RAM og kombinationer ?

Hver RAM chip har en lille eeprom der fortæller data på chip,
desværre er det ikke alle der i starten kodede den SD chip korrekt.
I nogle tilfælde checker bundkort kun den første chip's eeprom
og sætter timing til dette. Så det er ikke altid ligegyldigt
hvilken er først.
Nogen gange hjælper det i BIOS at sætte manuel timing til RAM.

Der er også lidt forskellig måde at udforme RAM chips på,
nogle findes i en slags "dual" version, dvs. så en RAM reelt
er lavet som 2 separate på en klods, og skal der bruges ekstra
addressering som til 2 klodser.
Så prøv at nærlæse manual.

Jeg kan huske at nogle bundkort fra 1999-2000 havde lidt problemer
med 256MB chips, og jeg har et bundkort der kun ser de 128MB på en
256 MB klods, bundkortet var simpelthen ikke lavet til 256 klodser ;(