Re: [TEKNIK] Hukommelses-mystik!?

Frank Damgaard wrote:

> hvad skriver manual til bundkort om RAM og kombinationer ?

Jeg har lagt en kopi af de relevante sider her:

http://www.hansogoline.dk/bundkt.htm

Min leverandør mener, jeg burde have præciseret, at 'Kingston #1' og
'Kingston #2' er 'ens' (har samme model-nr.) - og at de er
'enkeltsidede' (omtalt nederst på s. 24)

> Hver RAM chip har en lille eeprom der fortæller data på chip,
> desværre er det ikke alle der i starten kodede den SD chip korrekt.
> I nogle tilfælde checker bundkort kun den første chip's eeprom
> og sætter timing til dette. Så det er ikke altid ligegyldigt
> hvilken er først.
> Nogen gange hjælper det i BIOS at sætte manuel timing til RAM.

Det vil jeg se på i morgen - hvor jeg afventer en ny klods.

> Der er også lidt forskellig måde at udforme RAM chips på,
> nogle findes i en slags "dual" version, dvs. så en RAM reelt
> er lavet som 2 separate på en klods, og skal der bruges ekstra
> addressering som til 2 klodser.
> Så prøv at nærlæse manual.

Der ser ikke ud til at være mere RAM-info end de to omtalte sider.

Så har jeg iøvrigt noteret, at netkortet tilsyneladende ikke virker, når
RAMen har været fjernet!? Men det har begge gange ordnet sig - vistnok når
jeg via YaST kører 'SuSE config'(?)

--
med venlig hilsen
Hans