iPhone SDK til Linux ?

Hej NG
På opfordring fra en iPhone ejer (lettere fanatisk) har jeg ledt efter et værktøj/miljø til applikationsudviklling der kan køre under Linux. Det lader dog ikke til at noget sådan findes, men jeg nægter at tro at alle gør-det-selv Linux'ister holder sig til Google-Phone/Android. Jeg kan se af min søgning at jeg ikke er den eneste der leder, men de "løsninger" der præsenteres går alle på hvordan man trækker header-filer o.lign. ud af iPhone SDK'et så de kan inkluderes i sit normale C/C++ kode-miljø.

Til en der synnes Netbeans er fantastisk, hvad kan der så anbefales at bruge - hvordan skal opgaven gribes an, for at komme igang med at skrive små finurlige apps til iPhone?

På forhånd tak

--
Med venlig hilsen
/Zmit/