Re: [PROGRAMMERING] Re: String handling i bash - SOLVED

On Fri, 18 Sep 2009 19:38:17 +0200
sslug@sslug (Adam Sjøgren) wrote:

> Det kan være en ulempe hvis hans script kører det rigtigt, rigtigt
> mange gange.

> Men kræver en speciel shell der kan den syntaks, dvs. bash.
>
> [...]
>
> Ikke i alle shells, i f.eks. dash, der følger POSIX specifikationen og
> vejer væsentligt mindre end bash (ca. 1/8), får du:
>
>   $ Comment="Dette er en kommentar!"
>   $ echo "${Comment// /_}"
>   dash: Bad substitution
>   $

Løser de her ting spørgerens udfordring? - hans spørgsmål gik på at
fjerne en del af en streng fra en anden - men baggrund af en streng de
indeholdt en "root" sti - og en anden et filnavn med fuld sti.

Såvidt jeg kan se opstår der problemer med løsningerne hvis der er
underbiblioteker involveret - f.eks. :

  root = /var/mitdir
  filnavn_med_sti = /var/mitdir/et_eller_andet_underbibliotek/min_fil

Og kan dette løses direkte med shell streng håndtering (mit shell
scripting er stort set "ikke eksisterende") ?

Hilsen
   JesperKP