".ini" filer kontra XML (æstetik)?

Da jeg går og laver lidt programmering (mest til hobby brug) er jeg
løbet ind i et dilemma.

For at gøre min programmering mere ensrettet vil jeg blandt andet gerne
have et mere ensartet format for mine konfigurationsfiler.

Desværre har jeg aldrig haft nogen omgang med andre der
programmerede - ud over hvad jeg har læst på nettet - så jeg har nok
fået tillagt mig nogle (u)vaner som jeg egentligt gerne vil af med igen.

Jeg har flere gange brugt "standard" måden at lave konfigurationsfiler
på.

Eksempel (til brug i et lille program skrevet under C#/Gtk#/PostgreSQL):
spus.conf
-------------------------------------
HOST=rhea.solnet
PORT=5432
DB=spus
USER=myuser
PWD=mypassword

DEFAULTUSER=mydefaultuser
-------------------------------------

Min konfiguration indeholder to grupper af data.
En gruppe der er logisk knyttet til min database (HOST, PORT, DB, USER,
PWD), og en gruppe der er knyttet til standard brugernavnet i softwaren
jeg har skrevet (USER).

Dette udviklede sig med tiden til en XML konfiguration der ser sådan her
ud :
spus.conf.xml
-------------------------------------
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<!--SPUS configuration file-->
<SPUS>
  <DATABASE HOST="rhea.solnet" PORT="5432" DB="spus" USER="myuser"
	PWD="mypassword" />
  <DEFAULTUSER USER="mydefaultuser" />
</SPUS>
-------------------------------------

Jeg har her brugt XML enheden "element" til at indeholde gruppe
oplysninger - og attributter til at indeholde nøgle/værdier.

Desværre har jeg mistanke om det er en "utilsigtet" brug af XML da de
XML konfigurationsfiler jeg finder rundt omkring har et betydeligt
andet format.

Typisk i stil med :

<conf>
  <section name="database">
    <entry key="host" value="rhea.solnet" />
    <entry key="port" value="5432" />
    <entry key="db" value="spus" />
    <entry key="user" value="myuser" />
    <entry key="pwd" value="mypassword" />
  </section>

  <section name="defaultuser">
    <entry key="user" value="mydefaultuser" />
  </section>
</conf>

Eller...

<conf>
  <database>
    <host>rhea.solnet</host>
    <port>5432</port>
    <db>spus</db>
    <user>myuser</user>
    <pwd>mypassword</pwd>
  </database>

  <defaultuser>
    <user>mydefaultuser</user>
  </defaultuser>
</conf>
--------------------------------------

Når jeg læser om fordele ved ini/conf/XML så får man fornemmelsen af, at
valget mest bygger på en æstetisk opfattelse af ini vs. XML

Jeg har besluttet at med XML har man de bedste muligheder for at bruge
standard værktøjer til at håndtere mine konfigurationsfiler... Men
spørgsmålet er så - hvilken måde at bruge XML på er "mest korrekt"?

Såvidt jeg kan vurdere er brugen af attributter mest
plads/skrive/håndteringseffektiv - men da jeg ikke har set den brugt i
nogen konfigurations fil/software mistænker jeg den for at have en
fejlagtig brug af XML princippet.

Nogen ideer hvilken model er "bedst"?

Min brug vil være et generelt bibliotek jeg kan bruge i mine
programmer, så jeg er fri for at opfinde den dybe tallerken mere end en
gang (bemærk jeg ved godt der allerede findes masser af eksisterende
ini/XML/cfg... håndteringsbiblioteker - men jeg skriver dette bibliotek
for at blive bedre til at skrive software, ikke for at få noget jeg ved
virker :D)

Mvh
Jesper K. Pedersen