Re: [PROGRAMMERING] c/libc kompilering til gammel platform

Morten Nissen <sslug@sslug> writes:

> Var lige ved at gøre bog indkøb, og så at den udgave(ISBN
> 0937175730) [av POSIX Programmer's Guide] jeg kunne finde på
> polyteknisk er fra '91 - har det sin rigtighed?

Ja. Jag tror inte den kommit ut någon mer gång.

Boken handlar alltså om POSIX 1, själva systemanropen som är
gemensamma i alla POSIX-följande operativsystem. Just den boken täcker
POSIX enligt IEEE 1003.1-1990, tror jag. Den senaste specifikationen
är IEEE 1003.1-2004.

För själva standarden, se:

  http://www.unix.org/version3/ieee_std.html

> Min kærelighed gik ellers også lidt til "POSIX 4 Programming for the
> Real World" af Gallmeister (ISBN 1565920740) Nogen der kan anbefale
> den?

POSIX 4 är den delen av POSIX-standarden som handlar om
realtidsprogrammering. Den täcker alltså inte de vanliga systemanropen
i POSIX-kompatibla operativsystem.

--
http://hack.org/mc/