Re: [PROGRAMMERING] c/libc kompilering til gammel platform

On Wed, Nov 14, 2007 at 23:44:56 +0100, Morten Wegelbye Nissen wrote:

> Utrymme er jeg ikke helt med på hvad betyder, men jeg forstår hvad det
> vil sige at linke statisk, en option jeg overvejer lige nu.
> Men hvad betyder det for performance at linke statisk?
Som Mads skriver, er det formentlig ligegyldigt.

Men du skal være opmærksom på at man ikke kan linke statisk med glibc i
alle situationer. F.eks. gethostbyname kræver at du har samme version af
glibc tilgængelig på maskinen hvor du skal køre programmet.

Jeg har desværre ikke kunnet finde en definitiv liste af ting man skal
undgå hvis man linker statisk, men følgende giver nogle få hints om
hvorfor det ikke nødvendigvis er en god ide:

http://people.redhat.com/drepper/no_static_linking.html

En helt anden løsning på problemet, kunne evt. være at lave en tar-fil
af rod-fil systemet på den maskine programmet i sidste ende skal køre
på, pakke det ud på din udviklings maskine, chroot'e ind i biblioteket
hvor du har udpakket filerne, og installere en GCC (formentlig vha. en
binær pakke et eller andet sted fra, ihvertfald til at begynde med). Så
kan du oversætte programmet chrootet ind i det bibliotek, og så vil det
automatisk passe sammen med den libc version du har på din target
maskine.

--
Med venlig hilsen
	Klaus S. Madsen