Re: [PROGRAMMERING] c/libc kompilering til gammel platform

Michael Widerkrantz wrote:
Morten Wegelbye Nissen <sslug@sslug> writes:

Men (obligatorisk) jeg ved ikke rigtigt hvor jeg skal starte, jeg ved
den maskine det skal køre på, er baseret på en 2.4 kerne - gør det at
jeg skal overveje noget specielt? Hvad med libc? - den er med
sikkerhed tussegammel på samme.

Du berättade inte så mycket om målmaskinerna. Vad är det för något? Är det ett inbyggt system? Finns utvecklingsmiljö tillgängligt ute på målmaskinerna så du kan kompilera där?

Ingen gcc på målet, intet af noget som helst, jeg skal kunne lave en binær der skal køre på mållet.

Programmet er egentligt simpelt, læser og skriver på 2 forskellige serielle porte. Plus lidt net kommunikation med en server(en kendt TCP protekol).

Vad är det för slags program du skall skriva? Hur pass hårdvarunära är
det? Kräver programmet något som enbart finns på målmaskinerna?

Ethernet og serielle porte er der på min laptop, så svaret er nej :)

Om det är ett generellt program som inte kräver något som enbart finns
på målmaskinerna kan du troligen ganska lugnt sitta och utveckla på
din arbetsstation med modernare kärna och libc. Håll dig till POSIX
och skriv portabelt. Bibeln i sammanhanget är Donald Lewine's /POSIX
Programmer's Guide/.

Den bog nupper jeg :)

Du kan sedan kompilera slutgiltigt ute på din målmaskin, om den nu har
utvecklingsmiljö på plats. Om maskinerna som skall köra programmet är
identiska kan du kompilera på en och distribuera binärer efteråt.

Det var så en negativ.

Om målmaskinerna däremot /inte/ har någon C-kompilator, binutils, et
cetera, så får du det lite jobbigare. Då måste du sätta upp en
korskompileringsmiljö.

Netop dette vil jeg gerne have noget information om, hvordan gør jeg det.

Nedenstående er lidt info fra min udviklings maskine og target.

//Udviklingsmaskine.
Kerne 2.6.22-14, gcc 4.1.3, libc 2.6.1

//Target
Kerne 2.4.16, gcc N/A :( libc 2.2.4

Hvis der er nogen der kan hjælpe mig med at kompile på udviklingsmaksine og køre det binære output på target, giver jeg en øl (når en sådan mulig byder sig)

./Morten