Struktureret programmering og forberedelse af program?

Jeg har igennem de sidste par måneder hygget mig med at komme igang med
C#/GTK# programmering men det er nu blevet åbenlyst for mig at jeg har
lavet en hovsa...

Jeg satte mig til at kode en lille ide som så voksede og vokses, og nu
er koden ret uoverskuelig så det kunne være godt at hoppe tilbage til
før første linie var skrevet, og så prøve at lave en struktureret
løsning.

Jeg har kigget lidt på forskellige metoder til at beskrive hvad
programmet skal kunne, og hvordan det kan løses, men det har ikke
hjulpet mig meget, da de koncepter der diskutteres føles temmeligt
abstrakte.

Findes der nogle tutorials for struktureret problemløsning indenfor
software som f.eks. ved eksempler tager sig igennem forskellige
problemløsningsmodeller som brug af UML / Flowchart'ing osv?

Jeg har søgt på nettet men jeg synes dem jeg kan finde lidt for
abstrakte til jeg kan finde hoved og hale på dem.

pft
  Jesper K. Pedersen