Programmering i C# - "best practise" ?

I forbindelse med at skrive programmer i C# er jeg nu langsomt ved at
komme over "Hello World!" og er løbet ind i udfordringen med hvordan
man laver letlæselige og "pæn" kode.

F.eks. er jeg igang med at lave et lille stykke software til at hjælpe
med noget papirarbejde på mit job.

Programmet skrives i C# med brugergrænsefladen i Gtk# via Glade#. Jeg
har dele af programmet som laver lidt filarbejde, lidt der snakker med
en central database (PostgreSQL) og så selve GUI'en.

Nu kommer jeg desværre fra en amatør fortid uden objektorienteret
programmering, og jeg har fundet ud af det at dele min kode op i flere
filer kan være temmeligt svært.

Det er let nok når man skriver en komplet klasse i en fil - men kan man
f.eks. dele klasser op på flere filer uden at skulle lave abstrakte
klasser først?

En af de udfordringer jeg også har er at lade min gui ligge i en klasse
for sig, for hvordan refererer jeg så til objekterne i Glade (gui
"tegner") softwaren.

Som sagt... Det jeg søger er lidt om "pænest" måde at skrive læsbare
programmer på. Og jo jeg ved godt at der ikke findes en regel for hvad
der er "pænest" og mest "læsbar". Men jeg har da set en række gode
eksempler på vejledning til f.eks. C - men synes ikke helt den kan
overføres til principperne bag C# som er bundet af den
objektorienterede struktur.

På forhånd tak
  JKP

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-11-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]