Problemer med phpMyAdmin

Hej

Som et eksperiment for at lære noget nyt har jeg sat mig for at installere en
apache-server på min PC (mandriva 2007.1) med det formål at kunne
administrere en mysql-database via phpMyAdmin.
Mysql (5.0.37) er blevet installeret fint og fungerer som database for min
mp3-samling via amarok. Php (5.2.1.4) fungerer også. Jeg kan i hvert fald
kører simple php-scripts fra serveren via http://localhost/.
Jeg kan imidlertid ikke få phpMyAdmin (2.10.0.2) op at køre. Programmet er
installeret i apache-rodmappen, men når jeg forsøger at køre setup-scriptet,
får jeg beskeden:

"Access forbidden!
You don't have permission to access the requested object. It is either
read-protected or not readable by the server.
If you think this is a server error, please contact the webmaster."

Forsøger jeg at åbne http://localhost/phpmyadmin/index.php, får jeg
medelelsen:

"phpMyAdmin - Fejl: Kan ikke indl se mysql udvidelsen. Tjek venligst din
PHP-konfiguration. - Dokumentation"

I dokumentationen står der:
"To connect to a MySQL server, PHP needs a set of MySQL functions
called "MySQL extension". This extension may be part of the PHP distribution
(compiled-in), otherwise it needs to be loaded dynamically. Its name is
probably mysql.so or php_mysql.dll. phpMyAdmin tried to load the extension
but failed.
Usually, the problem is solved by installing a software package
called "PHP-MySQL" or something similar."

mysql.so og mysqli.so ligger begge i usr/lib/php/extensions og jeg har
installeret php-mysql.

Jeg har forsøgt at google et svar, men uden held. Er der nogen, der har et
bud?

Mvh
Morten

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-08-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]