Re: [PROGRAMMERING] Gode råd om valg af sprog til hjemmesiden

E. Sjørlund wrote:

>Men er PHP for fremmede?

Det er noget nemmere at gå i gang med. Al parsing af HTTP headere,
GET/POST parametre, cookies og alt andet bliver gjort for dig.
Og PHP finder selv ud af om dit reply skal sendes chunked enkodet eller
ej...og enkoder det hele for dig. Derudover har du hele PHP's library
(well..den del som er installeret) til rådighed uden at du som i C/C++
bliver nødt til at lænke det ind, som du skal bruge.

>Jeg sidder og prøver at lege lidt med Delphi for PHP. Den kræver PHP
>5.2.2 for at kunne køre! Er det ikke at bede om versionsproblemer at
>bruger PHP?

Ikke hvis du udvikler til samme version som din hosting udbyder bruger
(og med de samme extensions). Hvis det er din egen server kan du jo selv
styre det hele.

>Har jeg de samme problemer, hvis jeg laver et cgicc program, som
>genererer siden?

Det kan man godt sige. Hvis dit CGI program bruger et library som ikke
er installeret på web serveren, så går det galt. Men hvis du kalder en
funktion i PHP, som ikke er understøttet, så får du en let læselig fejl
besked, mens dit CGI program ikke vil starte, hvis et library mangler.

> [...]
>"Brugernavn (edit), [] Login OK (checkbox)". Kan jeg så i et PHP program
>fange alle ændringer så snart de sker, og sende besked til min backend,
>eller er jeg nødt til at lægge en submit knap ind enten for hver linje
>eller for alle linjer samlet?
>I eksemplet kunne det være, at alle brugere med loginOK er blå, mens de
>blokerede er røde, og jeg ønsker at en ændring af afkrydsningen skal slå
>igennem i farven "på klikket". En fjollet effekt ganske vidst, men det
>illustrerer problematikken.
>Vil der være forskel på mulighederne for den slags i et .cgi script i

PHP fungerer faktisk nærmest som et CGI program. PHP giver ikke flere
eller færre tekniske muligheder end CGI programmer, men funktionaliteten
er bare pakket ind på en anden måde, og da PHP er lavet til dynamiske
web sider, så er al funktionalitet lavet til at understøtte dette.
Hvis du bruger noget Ajax funktionalitet, så kan du sende og modtage og
processere lige så tosset du vil, men om det er PHP eller CGI, som
genererer svarene betyder ikke noget for din JavaScript kode som kører i
browseren.

> Alene sikkerheden vil kunne

>Dem kan jeg ikke rigtigt se i mit koncept: Hjemmeside <--> service der
>laver arbejdet.
>Det er klart, at jeg har sikkerhedsproblemer at tage hånd om, men jeg
>kan ikke se dem i forbindelse med denne del af programmet.

Der er mange ting, man skal være opmærksom på, når man udvikler i C/C++,
som man ikke skal, når man udvikler i PHP (buffer overflows bl.a.). Det
er ligemeget hvad konceptet er.