Re: [PROGRAMMERING] En pudsig ting med modulus

Henrik Christian Grove skrev:

sslug@sslug (Niels Muller Larsen) writes:

I øvrigt er INGEN af sprogene korrekte i følge den matematiske
sagkundskab, hvor resultaterne burde være:

`mod`(13, 5);
3
`mod`(-13, 5);
2
`mod`(13, -5);
3
`mod`(-13, -5);
                               2

jf Maple V10.03.

Jeg ville absolut ikke bruge Maple som "den matematiske sagkundskab".

Dette er i overensstemmelse med Tattersalls Elementary
Number Theory in Nine Chapters, Grimaldis Discrete and Combinatorial
Mathematics og Landrock & Nissens Kryptologi.

Men det er i modstrid med hvad alt hvad jeg stødte på under 8 års
matematikstudier på Københavns Universitet (f.eks. Graham, Knuth (ja,
Donald E. Knuth) og Patashnik: Concrete Mathematics), og umiddelbart ret
tåbeligt. Jeg holder med Størners link, matematisk set skal fortegnet
for 'a mod b' være det samme som fortegnet for b.

Sætningen siger at:

m = q*n + r,  0<= r < n   (sidste del er jo afgørende)

gælder for vilkårlige hele tal m og n med n>0.

Nu kan jeg ikke huske om lige netop dén sætning nævnes i den diskussion
Størner henviser til, men der er lignende argumenter, og som i svarene
må jeg også bare sige at man ikke bare kan udvide en sætnings gyldighed,
og i dette tilfælde bliver sætningen direkte forkert for negative n.

..Henrik

Jamen i Størners kilde siger Doctor peterson jo netop det samme som Maple og som mit intuitive synspunkt er, nemlig at mod skal returnere et positivt tal, se hans svar til Anne fra 04/28/2000 at 12:57:10. Det svar er ikke hvad de mange programmeringssprog giver. Det var også min pointe, ikke at stole blindt på sprogene.

/Niels