Hjælp til/Artikler/bøger om engines

Hejsa.

Jeg har ud af det blå besluttet mig for at mit næste hobby projekt
(hvis man ikke får kodet nok på arbejde må man jo have det som hobby
også) skal være at lave et komplekst spil, men jeg har ALDRIG lavet
andet end et yatzee spil i sin tid, og derfor er min viden omkring
spiludvikling generelt meget lav, for lav gående mod 0.

Så jeg håber der er nogle her på listen der måske har arbejdet lidt
med det, eller kan henvise mig til et sted hvor folk ved mere.

Pt sidder jeg lidt og overvejer hvordan den smarteste måde er at
angribe dette på. Iførste omgang har jeg udelukket at lave noget som
helst 3D, så den del er trods alt ude.

Fysisk motor.
Baner/Maps.
Bruger interaktion med spillet, via input og via "spil-figuren"
overfor en bane og/eller fysisk motor.

Men kan jeg dele det sådan op? Sidder jeg pt i 10.000km højde og får
derfor nemt lavet disse udledninger?

Og hvad adskiller en fysisk motor fra en bane, og hvordan fungere de
sammen. Jeg kunne sagtens selv sætte mig ned og begynde og
eksperimentere, men hvis der var nogle som havde input og/eller link
til artikler/bøger om emnet jeg bør læse.

Hvad jeg har overvejet er at den fysiske motor, skal bestå af en meget
simplificeret udgave af fysikenslove, der skal være noget med
hastighed,fald,hop,drej i henhold til spil-figuren, og derfor skal
spil-figurens bevægelses hastighed/mønster være direkte begrænset af
den fysiske motor.
Simplificeret fortalt så tilføjer jeg min spilfigur til den
fysiskemotor som der så sørger for at begrænse dennes bevægelser.

Så kommer der delen med en bane, man kan forestille sig at banen er
basis elementet her i hvor på man så påtrykker en fysisk motor. den
fysiskemotor beder så f.eks om at få flyttet en spil-figur hen hvor
der er en væg og dertil vil den fysiske motor så blive orienteret om.

JEg ved godt dette er meget generelt skitset op, men det er også sådan
pt jeg gerne vil beskrive problemet da det er selve hvordan man
designer et spil jeg stadigvæk sidder og kigger på. Nogle der har
input? Omend folk ikke har lavet spil før, kan det jo være at de kan
se en kæmpe bøf i min første skitse.

MVH: Lasse Stig Thomsen