PHP -> Apache2 restart og configtest

Sidder med et mindre problem... Eller rettere, det er blevet ret stort.

Skal fra PHP kunne restarte og configteste Apache2, som udgangspunkt via en PHP socket process.

Har lavet et PHP socket script, som også starte og responder fint. Starter det via et rc script som root.

Men når jeg så prøver at genstarter Apache2, crasher Apache2! Det genstarter, men kun parent processen og så sker der ikke mere. Der er heller ikke noget response via http.
Har prøvet /etc/init.d/apache2 restart, /usr/sbin/apache2 -k restart og kill -HUP apache2_PID

Ved godt at jeg ikke direkte kan gøre det fra et PHP script under Apache2. Derfor jeg lavede et socket script, som binder på en port og køre via rc script som root.

Nogen som har et bud på hvordan jeg løser det problem?

/Nis