Shellscripting / maskintilpasningsscripts til mange linuxvarianter

Hej!

Til klargøring af nyinstallerede maskiner skal jeg skrive en større
samling shellscripts der kan automatisere al den trivielle opsætning med
installation af de rigtige pakker, tilretning af konfigurationsfiler og
lignende.

Det skal kunne bruges til at tilpasse mange forskellige distributioner.

Lige nu har jeg ind til 4 seperate shellscripts, et til debian, et til
ubuntu, et til gentoo og et til centos.

Da sådanne linuxdistributioner ofte alligevel på mange områder ligner
hinanden, er der en del ting der går igen i alle scripts, og det
begynder nu at være lidt irriterende at skulle lave de samme rettelser
mange steder - og der kommer højst sandsynligt flere til, både med
større og mindre forskelle til det nuværende.

Jeg går nu og overvejer at skrive dele af det om, sådan at det bliver
mere 'fremtidssikret' og lettere at rette i og tilføje flere
distributioner til det.

Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan jeg skal strukturere det fra
starten af sådan at der bliver let at vedligeholde.

Jeg har overvejet følgende:

En mappe med en masse shellscriptstumper med funktioner i:
funk/yum-update
funk/apt-update
funk/emerge-sync

alle med et indhold a  la

function update
{
	ssh -l $user $maskine sudo apt-get update
}

og så lave symlinks fra
debian/update > ../funk/apt-update

og så have et setup.sh:
sh setup.sh --maskine server01 --user adm --linux debian

og så
. ${linux}/initial-setup
setup
. ${linux}/update
update

Er det den rigtige måde jeg overvejer at gribe det an på ?

Og giver det mening det jeg forsøger at skrive ?

/Sune