Fildatoer og strenge i bash

Jeg er i gang med et bash-script, hvor jeg skal have trukket årstallet ud af
en fildato, og efterfølgende bruge det årstal i en streng jeg giver videre
til et andet program.

Umiddelbart ser det ud til at jeg kan bruge
	stat --format=%y FILNAVN
eller
	stat --format=%z FILNAVN
til at få dato for sidste ændring (hvad er egentlig forakellen på de to?), men
hvordan får jeg puttet datoen ind i en streng, og efterfølgende kortet
strengen af og sendt den videre?

--

        |\     _,,,---,,_       Greetings, Jens
      |,4-  ) )-,_. ,\ (  `'-'  sslug@sslug
A shower is the halfway point between bed and world.