Re: [PROGRAMMERING] Pæn OOP i PHP

> [...]
> tager
> at lave hjemmesiden, skal alle funktioner kunne spørge efter en
> preference.
>
> Præcist det samme gør sig gældende for brugerinformation. Og en menu (det
> er
> til et CMS), som alle funktioner principielt skal kunne indsætte noget i
> og
> som så bliver udskrevet til sidst.
>
> Det vil altså sige, at jeg står med en masse objekter, hvor der kun er et
> objekt pr klasse, og som skal kunne kaldes fra overalt i koden.
[...klip...]
> Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg synes ikke, at nogen af disse
> løsninger er særligt elegante. Er der flere muligheder eller er der nogen,
> der vil øse ud med gode ideer?

Du har brug for det pattern, som hedder singleton. Princippet er egentlig
ret simpelt: Lav en statisk metode i klassen, som returnerer et objekt af
den klasse. Inde i metoden skal du så instantiere objektet, hvis det ikke
findes i forvejen, og ellers returnere en reference til det allerede
instantierede objekt. Klassens construktor skal være private, så andre
ikke kan instantiere et nyt objekt.

NB! Jeg har ikke arbejdet med OOP i PHP, så der er måske nogle ting, man
skal være opmærksom på.

Med venlig hilsen

Ole

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2006-03-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]