Pæn OOP i PHP

Hej Sslug’ere

Jeg plejer normalt ikke at lave objekt-orienteret kode i PHP, men nu er jeg
så endeligt kommet i gang. Jeg kan sagtens få koden til at virke, men jeg
har lige et par spørgsmål som nok egentligt er af mere æstetisk karakter :-)

Et eksempel:

Jeg laver et preference-objekt, som indlæser nogle preferencer fra en
database og gemmer dem i en privat variabel. Gennem hele den tid, det tager
at lave hjemmesiden, skal alle funktioner kunne spørge efter en preference.

Præcist det samme gør sig gældende for brugerinformation. Og en menu (det er
til et CMS), som alle funktioner principielt skal kunne indsætte noget i og
som så bliver udskrevet til sidst.

Det vil altså sige, at jeg står med en masse objekter, hvor der kun er et
objekt pr klasse, og som skal kunne kaldes fra overalt i koden.

De muligheder, jeg kan se for altid at have disse variable tilstede i alle
andre funktioner, er 1) Send dem som argumenter, 2) lav en global $objekt1,
… i hver funktion, 3) kald objekterne gennem $GLOBALS, 4) Lav noget fusk med
at funktionerne kaldes som statiske men i virkeligheden er et objekts
funktioner (eks. i funktioner kaldes User::getUserName() som så checker om
$this er sat og hvis ikke kalder

 $GLOBALS[’User’]->getUserName()).

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg synes ikke, at nogen af disse
løsninger er særligt elegante. Er der flere muligheder eller er der nogen,
der vil øse ud med gode ideer?

Mange hilsner

Lars

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2006-03-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]