revisionering i mysql

Hej

Jeg skriver et faktureringssystem i php/mysql. Det er vigtigt at man kan få genskabt en faktura præcis som den så ud på oprettelsestidspunktet. Imidlertid er det naturligvis også vigtigt at kunne rette i kundeinformation løbende. Indtil nu har jeg løst det ved at kopiere al den information der blev brugt (fx fra kunder) over i streng felter i min fakturatabel, hvilket er noget tungt og bøvlet at vedligeholde.

En ven, som er klog udi oracle, har fortalt at oracle kan håndtere dette ved at man ikke overskriver data i tabeller ved opdatering, men at oracle (såvidt jeg forstod) automatisk kan gemme forskellige versioner af dataene. Dette ville gøre det nemt at genskabe fakturaen som den så ud, idet man blot bad om versioner i andre tabeller (fx kunder) som passede til datoen på fakturaen.

Men er noget sådant muligt i mysql? Man kan naturligvis kode/håndtere det selv, men hvis der er mekanismer indbygget ville det sikkert være bedre at bruge eller tage udgangspunkt i dem.

Jeg er desuden meget interesseret i at høre hvordan andre ville gribe problemet an. Der er utvivlsomt en fix måde jeg ikke har tænkt på...

--
peace, love & harmony
Atte

http://www.atte.dk