Scrolling af pixmap i windue

Hej Alle

Jeg har igennem længere tid forsøgt at lave en pixmap som løber hen over skærmen under Xlib. Det er da også lykkedes under forskellige løsninger men det er ikke kommet til at fungere "godt". Der udover tager løsningerne pokkers meget CPU tid.

De løsninger jeg har forsøgt mig med er:

1)
Udfra pixmapen blev der lavet en ny pixmap som så blev brugt som bagrund i winduet. Det fungerede rigtig dårligt.

2)
Expose event gentagner vinduet ved brug at pixmap og et offset. dvs at hvergang at der blev scrollet blev hele vinduet exposet og et område fra pixmapen bliver kopieret til vinduet.

3)
Tilling er anvendt sammen med en GC. GC'en bliver initialiceret som FileTiled og med pixmappen som tegne-object. Origo for pixmappen bliver set hvergang pixmappen skal flyttes i vinduet. GC'en bruges så sammen XFillRectangle til at tegne i vinduet.

Løsning et er helt håbløs mens 2 og 3 er ok (3 performer en lille smule bedre en 2). De forbruger bare så pokkers meget CPU-tid! (40-60%). Min konklusion er at det ikke er den rigtige løsning jeg har valgt og at der findes en bedre, problemet er blot at jeg ikke kan komme på en.

Nogen der har et godt hint?

Hilsen Anders

--
IO Technologies A/S, Carl Jacobsens Vej 16, opg. 6, 3. sal, 2500 Valby
Phone: 36 18 81 00, Direct: 36 18 81 06