Re: [PROGRAMMERING] kommunikation mellem klienter i IM

Siemen Baader <sslug@sslug> writes:

> kommunikationen gennem en TCP-forbindelse. Men burde det ikke være
> muligt for klienterne at indsætte serverens IP-adresse og portnumre i
> afsenderfelterne i de pakker, som de så direkte sender til hinanden?

Hvis man bruger en TCP-forbindelse er det nødvendigt at have adgang
til både at sende og modtage pakker og hvis man sætter en forkert
afsenderadresse vil man jo ikke få svarpakkerne. Dermed kan man ikke
holde styr på sekvensnumre.

Et andet problem er at hvis IP-pusher laver egress-filtrering, så kan
du ikke lave den slags spoofing.

> Eller bliver nogle af felterne sat på et lag, hvor programmøren ikke
> har adgang, da det foregår i hardware? Har jeg overset noget
> indlysende?

Desuden kræver det root-adgang, da man skal bruge en socket af typen
SOCK_RAW er lave IP-spoofing.

--
 Peter Makholm     |              Emacs is the only modern general-purpose
 sslug@sslug |               operating system that doesn't multitask

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-12-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]