Re: [PROGRAMMERING] kommunikation mellem klienter i IM

On Sat, 2005-11-19 at 00:39 +0100, Siemen Baader wrote:

> Når klienterne (som oftest) befinder sig bag en NAT-router kan de ikke
> tale direkte sammen, så de benytter serveren som mellemmand til
> kommunikationen gennem en TCP-forbindelse.

Nu ved jeg ikke lige hvad IM er, men hvis det minder om VoIP så bruger
de nok UDP. Forbindelsen opnås med en ret skør teknik der hedder STUN.
Der findes en RFC om det. Det kræver som du skriver, er der er en server
imellem, en slags mellemand der hjælper med at oprette forbindelsen.

/hans

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-12-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]