Re: [PROGRAMMERING] Hvorfor skal man kompilereså meget på Linux i fht. Windows?

I sslug.programmering, skrev Mads Bondo Dydensborg:

>  Nå, men det gør de altså. I de fleste service packs, faktisk. Der var een,
>  hvor stort set alt, fra scheduler til semafor implementationer blev skiftet.
>
>  Grunden til at så mange programmer bare virker, er at de gør sig stor
>  ulejlighed med at bevare den binære kompatibilitet i de forskellige
>  grænseflader, det man kaldeR ABI. (Application Binary Interface).

Den har vi også under Linux.. elf-formatet har ikke ændret sig
nævneværdigt længe. Det er mit indtryk at det obrindelige rant specifikt
have noget at gøre med binære kernemoduler, hvor en del skulle
oversættes. Ellers plejer ./configure && make && make install generelt
at virker ret godt.

> [...]
>  alle med samme x. Det gælder for f.eks. Linux og for glibc, XFree/XOrg, mv.
>  Så til dem kan du bare downloade.
>
>  Tror også det duer for Qt, KDE, Gnome, mv. Typisk vil versioner under 1, altså
>  0.y.z ikke være ABI kompatible, fordi man ofte ikke er gået 1.0.0, netop på
>  grund af manglene ABI stabilitet. Det gælder f.eks. for sådan noget som
>  libdv.
>
>  Bottom line: I princippet kan det fungere, men da rigtigt mange slet ikke
>  stiller pakker til rådighed i binære formater, er det sikreste at finde nogen

Og generelt, hvis man er i "applikationsland", så virker det bare.. med
mindre man er ude i nogle meget "eksotiske" programmer eller insisterer
på at benytte et nyere version af bibliotekerne end der er "gængs
standard".

Jesper