Re: [PROGRAMMERING] libxxx.so i stedet for libxxx.so.N

In <sslug@sslug> Egon Andersen <sslug@sslug> writes:

>Henrik Storner wrote:
>[snip]

>Takker for svaret.
>Men kan du så fortælle mig hvorfor symlinket libxxx.so så i det hele
>taget findes?
>Det giver jo ikke meget mening, hvis den aldrig reelt kan benyttes?

Det har du sådan set ret i, men jeg mener at det bruges af linkeren
når du oversætter programmet, så den ikke behøver at vide hvilket
nummer af biblioteket der nu er installeret.

Jeg mener også at systemet med at libfoo.so er et symlink er på vej
ud. På min maskine findes f.eks. /usr/lib/libc.so - og det er ikke et
symlink, men en tekstfil der henviser til libc.so.6:

      /* GNU ld script
         Use the shared library, but some functions are only in
         the static library, so try that secondarily.  */
      OUTPUT_FORMAT(elf32-i386)
      GROUP ( /lib/libc.so.6 /usr/lib/libc_nonshared.a )

Og denne fil stammer fra libc6-dev pakken, der kun installeres hvis
man konfigurerer sin maskine med udviklings-værktøjerne.

Mvh,
Henrik