libxxx.so i stedet for libxxx.so.N

Hej,

Under det mystiske subject gemmer sig et spørgsmål om hvordan jeg får kompileret og linket mine programmer, så de ikke kræver libxxx.so.N, men blot libxxx.so
Jeg har observeret problemet ved overgangen fra FC3 til FC4, hvor mange libraries tidligere hed noget med libxxx.so.4, hedder de nye libxxx.so.5 og så får jeg problemer med at de programmer jeg har kompileret under FC3 ikke umiddelbart kan køre under FC4.
Faktisk kan jeg blot lave en symlink der hedder libxxx.so.4 til libxxx.so.5, så kører det igen.

Men burde jeg ikke kunne kompilere mine applikationer/programmer, så de blot anvender libxxx.so, der er et symlink til hvad der nu måtte være på maskinen/distroen?

Og i givet fald, hvad er det lige jeg skal have sat op af -L options i min Makefile? Eller er der noget andet der skal sættes korrekt?
(Specifikt er det libssl der driller, men problemet er egentligt af generel karakter.)

(Der er tale om kompilering og linkning af C-programmer vha. gcc.)

Med venlig hilsen
Egon Andersen