g++ -O dræber en variabel

Jeg har et C++ program der driller. Hvis jeg oversætter med g++ -g, g++,
g++ -O -g, så virker det fint - men "g++ -O" så virker det ikke - jeg har
sporet problemet til en compilerfejl (Insure++ på koden er "clean"), og
det er en variabel som er optimeret forkert væk (hvis jeg skriver et par
variable ud på skærmen, så kører det hele. Desværre er det meget kompleks
kode, så fejlen er væk hvis jeg reducerer koden.

Hvordan kan jeg få g++ til at fortælle mig hvilke variable der er
optimeret væk?

 Audience:  What do you want, Eric?
 Eric:  I want to live in a world where software doesn't suck.
 Richard:  Any software that isn't free sucks.
 Linus:  I'm interested in free beer.