Re: [PROGRAMMERING] læsestof om compilering, linkning mv.

Kristian Nørgaard wrote:
Jeg kunne tænke mig at få uddybet min viden om
compilering
linkning
- Og diverse "options", "værktøjer" og "best practices" der hører til.
Og ikke mindst noget om, de fejl man kan få under compile/link processen.
Et par tip til godt læsestof?

Compiler teori gennemgåes i bla. "Compiler Construction" af Thomas W Parson. Den gennemgår leksikalsk analyse, syntaktisk ananlyse (parsing) og intermediate code generation. Bogen er ganske udemærket til leksikalsk analyse og syntaktisk analyse, men er mangelfuld hvad angår fortolkning og oversættelse. En bedre bog om compiler teori skulle være "drage bogen" (hvad den hedder kan jeg ikke lige huske, men der er en drage udenpå) - har dog ikke selv læst den.

Mht. linking gennemgåes det forholdsvist overfladisk under Solaris, Windows og Minix i Tanenbaums "Structired Computer Organization". Andre kilder til linking kan jeg desværre ikke lige huske.

Hvis du er mere interesseret i compilering og linking i praksis så kig i dokumentationen til gcc.

--
Henrik Olesen
Blue Systems