Re: [PROGRAMMERING] shift - funktionstast

   Håber at dette kan være lidt inspiration:

On Thu, 21 Oct 2004 12:00:52 +0200
Kristian wrote:

> [...]
> #define KEY_F(n)    (KEY_F0+(n))     /* Value of function key n */
> ------------------------------
>
> På min debian unstable virker det også fint med
> KEY_F(13)  for shift-F1
> helt op til
> KEY_F(24)  for shift-F12
>
> Men på min min debian stable virker kun
> KEY_F(13) til og med  KEY_F(20)
> altså shift-F9, shift-F10, shift-F11, shift-F12
> giver ingen respons.
>
> Kan jeg få disse til at virke på debian stable også?
> Er dette et ncurses problem, et kerne problem, eller et

Det er det rigtige spørgsmål: Er det samme version af ncurses?
Det ser ud som om ncurses kan definere sine egne translation
codes af KEY_F0++.

   Du kunne også spørge:

Hvordan konfigurerer man input-keyboard, kører du console eller
Xterm eller hvad, det jo ved boot-time at man kører programmet
loadkeys med en keymap for "konsol" sessions og ved start af GUI
køres somme tider xmodmap.

For konsol: Læs man-pages for loadkeys(1) og dumpkeys(1),
kbd_mode(1), keymaps(5).

I keymaps kan du finde opskriften på kodning af funktionstaster.

Men hvis du kører X11, så hedder det "man setxkbmap"

og "man 7 X", søg efter KEY

KEYBOARDS
       The X keyboard model is broken into two  layers:   server-
       specific codes (called keycodes) which represent the phys­
       ical keys, and server-independent symbols (called keysyms)
       which  represent  the  letters or words that appear on the
       keys.  Two tables are kept in the  server  for  converting
       keycodes to keysyms:

> Hvor kommer iøvrigt dette 0410 fra?

Har du læst "man ncurses"?

       The  ncurses library extends the fixed set of function key capabilities
       of terminals by allowing the application designer to define  additional
       key  sequences at runtime.  See the define_key(3X) key_defined(3X), and
       keyok(3X) manual pages for details.