CVS edit/watch

CVS arbejder jo uden egentlige checkouts af filer, men har mulighed for det vha. watch og edit har jeg læst mig til.
Desværre synes jeg ikke at cederquisten er ret hjælpsom omkring de to kommandoer mht. hvordan jeg implementerer og anvender dem.

Hvis jeg vil opnå at en bruger, når han skal gå i gang med at arbejde med en fil for at vide at filen er i brug af en anden, hvad skal jeg så gøre?
Kan jeg sætte det op på et helt modul så det gælder alle filer, eller kan jeg sætte det op så det evt. kun gælder binære filer, eller hvis filnavnet matcher et bestemt pattern?

Med venlig hilsen Rasmus