cross-platform udvikling (windows linux)

hejsa
Jeg skal i gang med et c++ projekt som skal kunne bruges på både
windows og linux (og udvikles på begge).
Jeg regner med at bruge gcc da den så vidt jeg kan se kan bruges på
begge systemer.
jeg er dog lidt i tvivl med 2 ting:
tråde
sockets

hvilket bør man har bruge for at slippe for at lave for meget
dobbeltarbejde?

Er der andre ting jeg bør tage højde for i et sådanne projekt? Der er
ikke noget grafisk interface i programmet (ren konsolbaseret).

--
   Kim Schulz   | Fundanemt Content Management system:
 Geek by nature | http://www.fundanemt.com