Re: [PROGRAMMERING] Hvordan ? Et program skal sende beskeder til N andre.

> Kan det vara så att man ofta inkluderar message queues när man talar
> allmänt om shared memory?
Måske. Min formel er for en uniprocessor. Det kan være, der er
en større forskel for multiprocessorer. Det kan også være, at msq løsningen
bliver for tung med hensyn til beslaglagte kerne resourcer, når man har mange
modtagere.

Jeg fik implementered (øhh ... hacket mig frem til) 5 forskellige versioner
af en broadcast channel:
1) multithreaded
2) msq med 1 msq for alle modtagere
3) msq med 1 msq per modtager
4) shm med semaphore signalering
5) shm med signalering via signals til process group og POSIX real-time signals
See http://stadler.homepage.dk/computer_en.html. Koden er ikke shined op på
nogen måde, men ideerne er der. Så burde der være inspiration nok til alle
behov. 2 var nemmest at implementere, 1 var sjovest, 5 var sværest (træthed
+ aversion mod signals?).

> Skulle vara kul och höra resultatet
Har ikke tested performance endnu. Jeg gætter på, at 4 er den hurtigste og at
3 er næsten lige så hurtig. Endvidere gætter jeg på, at 1 er den mest skalerbare
og hurtigst på helt tunge multiprocessormaskiner. Jeg tror, at en ren sequentiel
implementering er hurtigst på uniprocessorer, hvis databehandlingen ikke indebærer
I/O eller andre ting der blokerer en process. Det bliver spændende at se, om
gætterierne er korrekt (dvs. på uniprocessor, ejer ingen multiprocessor :-().

> Kan vara sant på den delen av skalan, jag jobbar med stora system, där
> maskinerna ibland ligger mellan 1 och 2 miljoner (IBM Rs6000)
Du er blandt de mere heldige, hvad ;-).

God fornøjelse,
Hans-Christian Stadler