Re: [PROGRAMMERING] Hvordan ? Et program skal sende beskeder til N andre.

Hans-Christian Stadler wrote:

> Det overrasker mig egentlig, af forskellige grunde.
>
> 1) Jeg har aldrig selv hørt UNIX folk snakke om message queues i high
>     performance sammenhæng. Kun shared memory.

Kan det vara så att man ofta inkluderar message queues när man talar allmänt
om shared memory?

> 2) I Tellabs (som bygger carrier grade software) blev message queues
>     ikke nævnt. Vi brugte shared memory.
> 3) Apache bruger så vidt jeg ved shared memory. I går fik jeg downloaded
>     Sybase ASE Expr. for Linux og man skal øge max shared memory
>     indstillingen i Kernen for at installere den. Oracle bruger vist også
>     shared memory. Faktisk er jeg ikke bekendt med et programm, der
>     bruger message queues.
Och postgresql...

Jag tror lpr jobbar med message queues. Kanske inte high performance...

> 4) Når man læser artikler om high performance computing, så taler man
>     også mest om shared memory. En uvidenskabelig undersøgelse på Google
>     (UNIX (shared memory|message queues) System V high performance) giver
>     20900 hits for msq og 131000 hits for shm.
>
> Det er vist på tide at lave nogle eksperimenter, for at danne mit
> eget billede.
Skulle vara kul och höra resultatet

Om det är någon anna som följt tråden, och faktiskt försökt köra koden från
min sida, har jag nu rättat den, och sv_m.tgz är nu inte i tar format utan
i tgz-format. Opps...

Jag körde mitt exempel på min laptop (PIII, IGHz)

sslug@sslug svm]$ time ./p1
Done: 100000
0.77user 0.49system 0:02.80elapsed 45%CPU (0avgtext+0avgdata 0maxresident)k
0inputs+0outputs (0major+375minor)pagefaults 0swaps

dvs 100000 meddelanden * 1024 bytes / 3 sekunder = 34133333 bytes/sekund =>
34 Mb/s (Nyttolast) (Jag har 72 bytes overhead ser jag) så egentligen
100000 * (1024 + 72) / 3 =  36533333 b/s = 36 Mb/s

> Her har jeg lidt andre erfaringer hvis det gælder små embeddede
> systemer. Logos Smart Card A/S har en kompetitiv fordel, fordi vores
> software kan presses ned på mindre (=billigere) smart cards.
Kan vara sant på den delen av skalan, jag jobbar med stora system, där
maskinerna ibland ligger mellan 1 och 2 miljoner (IBM Rs6000)

Då är det lättare att köpa en lite större maskin, när man ändå spenderar
mycket pengar på maskinen(erna)

/Björn