Re: [PROGRAMMERING] Hvordan ? Et program skal sende beskeder tilN andre.

Det borde klargöras att mitt påstående att de är ungefär lika snabba bygger
på min erfarenhet, och att jag menar att hastigheten ligger i samma
storleksordning. Men det verkar som din beräkning även ger ett teoretiskt
stöd för påståendet.

Det overrasker mig egentlig, af forskellige grunde.

1) Jeg har aldrig selv hørt UNIX folk snakke om message queues i high
   performance sammenhæng. Kun shared memory.
2) I Tellabs (som bygger carrier grade software) blev message queues
   ikke nævnt. Vi brugte shared memory.
3) Apache bruger så vidt jeg ved shared memory. I går fik jeg downloaded
   Sybase ASE Expr. for Linux og man skal øge max shared memory
   indstillingen i Kernen for at installere den. Oracle bruger vist også
   shared memory. Faktisk er jeg ikke bekendt med et programm, der
   bruger message queues.
4) Når man læser artikler om high performance computing, så taler man
   også mest om shared memory. En uvidenskabelig undersøgelse på Google
   (UNIX (shared memory|message queues) System V high performance) giver
   20900 hits for msq og 131000 hits for shm.

Det er vist på tide at lave nogle eksperimenter, for at danne mit
eget billede.

Jag tänkte inte på att du, eller Henrik, inte ville skicka _olika_
meddelanden till mottagarna.
Som jeg forstår situationen, så skal en besked sendes til alle
moduler, der har abonneret på den kanal som beskeden er bestemt til.
Dvs. mine betragtninger koncentrerer sig om hvordan en enkelt kanal
ser ud.

Även om snabbare är bättre, så tycker jag att mindre antal fel är ännu
bättre, och kan man välja en enklare metod, som sannolikt minskar risken
för besvärliga fel, så borde man välja den metoden, så länge man klarar de
grundläggande hastighetskraven.
Det er også min erfaring. Man kommer nemt til at suboptimere dele af et
system, hvilket er kontraproduktivt (medmindre ingeniørerne bliver
demotiverede af at bruge "primitiv" teknologi, i så fald kan man se
det som en investering i medarbejdertilfredshed :-).

Något annat jag har lärt mig under mina år
med systembyggande, är att kan man lösa något med hårdvara, istället för
ingenjörstimmar, så är det också att föredra (läs 'köp snabbare maskin')
Her har jeg lidt andre erfaringer hvis det gælder små embeddede
systemer. Logos Smart Card A/S har en kompetitiv fordel, fordi vores
software kan presses ned på mindre (=billigere) smart cards.

Hans-Christian Stadler