Hvordan ? Et program skal sende beskeder til N andre.

Jeg skal lige have en af jer til at skubbe mig i den rigtige retning.

Jeg er ved at designe et program, som tager imod nogle beskeder fra et
netværk, gør noget ved dem, og så skal give beskederne videre til et
antal udvidelses-moduler. Disse moduler kan så selv bruge beskederne
til noget eller bare smide dem væk - det er egentlig ligegyldigt.

Hoved-programmet skal fordele de indgående beskeder ud på forskellige
"kanaler", og så kan et udvidelses-modul "abonnere" på en eller flere
kanaler og modtage de beskeder, der havner i den pågældende kanal.
Der kan være flere moduler, som henter data fra den samme kanal - i
så fald skal alle modulerne have alle beskeder.

Jeg forestiller mig at hoved-programmet og udvidelses-modulerne kører
som separate processer. De vil formentlig køre på samme maskine, men
hvis de kan køre på forskellige maskiner vil det måske være en fordel,
men det er ikke noget krav.

Mit problem er nu: Hvilket interface skal jeg bruge i kommunikationen
mellem hoved-programmet og udvidelses-modulerne ?

Første tanke var en "named pipe". Men så vidt jeg kan se så fungerer
den således at hver besked der skrives til pipe'n kun kan læses af
een modtager - d.v.s. jeg får ikke kopieret beskederne ud til alle
de moduler, der abonnerer på den pågældende kanal (pipe).

Måske skal jeg over i noget netværks-lignende, med multicast
adresser. Det ved jeg bare ikke helt hvordan fungerer.

Gode forslag og evt. henvisninger til hvor jeg kan læse mere modtages
gerne.

Henrik