Re: [PROGRAMMERING] [HTML/CSS] Hvordan gør man det rigtigt førstegang?

On Thu, 29 Jul 2004, Peter Makholm wrote:

> Lad mig lige prøve at samle op på de forskellige metoder og
> variationer.

Tak. Nu er jeg langt bedre med.

> Hvad man vælger må være lidt afhængig af opgaven. Der kan
> selvfølgelig være 'ydre omstændigheder' der tvinger en til at bruge
> en bestemt løsning, for eksempel at det *skal* virke i Lynx eller
> MSIE4.0 eller at den der har skrevet kravsspec'en har stillet
> unødvendige krav.

Opgaven har en dead-line (snart), så jeg tror nok en simpel løsning
vil være at foretrække i første omgang, men med mulighed for nemt at
gøre det lidt mere generelt med noget XML.

Applikationen viser agregerede data fra en database. Disse skal kunne
importeres i regneark, som minimum Microsoft Excel. Her er det
umiddelbart nemmest for mig at lave en komma-sep. fil, men jeg kan
godt se at der nok kunne være en XML-type der vil være bedre egnet.

En ting jeg piver lidt over ved at skulle definere *alle* tags, er at
tabeller har jeg ikke lige nogen anelse om hvordan man definere. Men
der er klart potentiale i at kunne definere en kolonne der fx hedder
<ipaddr>. Som std. HTML er opbygget, er det nemt at gøre noget med en
række, hvor en kolonne er mere bøvlet. XML kunne være en nem løsning
her.

Ang. browser er det ikke noget problem at det kun er Mozilla/MSIE.

> Hvis det man genererer primært er tekst og passer ind i HTML, så kan
> det nok være passende bare at bruge HTML med div og span. Hvis man
> derimod begynder at bruge meget lidt HTML ud over div og span, så
> tror jeg at jeg ville anbefale om man i det mindste ikke prøvede om
> xml+css kunne opfylde ens krav.

Min kontrakt siger kun HTML+CSS, og min dead-line...

> Nu har Hans ikke skrevet meget om hvad han laver, men mon ikke HTML
> med div og span løser opgaven fint.

Jeg skal nok fortælle mere om det senere, men når jeg siger "MS
Excel", så siger du vel klart en XML-CSS opgave, eller hvad?

> Det der nok primært fik mig ud på dette lange sidespor var ideen om
> "noget i retning af":

Så var det jo godt du fik mig til at stoppe lidt op.

Kan der blive tid til at du gennemgår forgående mail
http://www.sslug.dk/moede/hygge/2004-08-10/
Et "stramt" program, men det kan vel presses ind.

/hans
Hint of the day, http://www.w3.org/QA/Tips/iso-date
"Use international date format"