Re: [PROGRAMMERING] [HTML/CSS] Hvordangør man det rigtigt første gang?

Hans-Christian Stadler <sslug@sslug> writes:

> Det er ikke så tosset som det ser ud på første øjekast - Man kan godt
> skrive indholdet af sin web side i ren XML med all den metainfo (tags)
> man ønsker. Dog skal man så lave den om til rigtig HTML før man lægger
> den på serveren eller mens serveren giver den ud til browseren.

Nej, som sagt så forstår mange browserer xml+css.

Så skriver man noget well-formed XML og tilknytter noget CSS og så kan
det fremvises som man ønsker. Et kort eksempel på
http://hacking.dk/xml/test.xml

Der er en XML-fil (test.xml) som ser således ud:

  <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
  <?xml-stylesheet href="test.css"  type="text/css"?>
  <side>
    <overskrift>XML-test</overskrift>
    <afsnit>
      Dette er en lille test af en side skrevet i <term>xml+css</term>
    </afsnit>
    <afsnit>
      Siden er skrevet i well-formed xml, hvilket vil sige xml der ikke
      følger en DTD eller et XML-skema, men ellers opfylder formkravene
      til XML.
    </afsnit>
    <afsnit>
      Det var det, det var det det var
    </afsnit>
  </side>

Og så er der en css-fil (test.css) der ser således ud:

  side       {display: block; font-family: sans-serif;}
  overskrift {display: block; font-family: serif; font-size: xx-large; font-weight: bold;}
  afsnit     {display: block; padding-top: 6pt; margin: 6pt; }
  term       {display: inline; font-family: monospace;}

> Så vidt jeg har forstået XML, så er der noget der hedder XSLT, der
> klarer netop denne opgave.
>
> XML  --(XSLT)--> HTML
>                  CSS

XML indeholder som sådan ikke information om udseende. For at fremvise
et XML-dokument som andet end en træstrukturskal der noget styleshhet
til. Enten bruger man, som i det ovenstående, Cascading Style Sheet
(css) eller også kan man bruge Den Store Løsning, som hedder XSL.

XSL står for Extensible Stylesheet Language og består stort set er to
dele, som begge selv er XML-sprog. Den ene del af XSL er XSLT,
XSL-Transformations. XSLT er en generelt måde at transformere XML til
XML.

Den anden del af XSL er XSL-FO, XSL-Formating Objects. XSL-FO er et
sideformatteringssprog. Heri kan man beskrive præcis hvordan en side
skal se ud.

Den store tænkte løsning er altså at man har sine data i XML og så
bruger XSLT til at genererer noget XSL-FO der så kan fremvises eller
konverteres til PDF/PS og printes ud.

Der er så mange steder hvor man kun benytter den halve pakke og bruger
XSLT til at genererer noget XML man ved hvordan fremvises (xhtml, for
eksempel).

Obprogrammering:
XSLT er Turingkomplet

--
 Peter Makholm     |         Perhaps that late-night surfing is not such a
 sslug@sslug |           waste of time after all: it is just the web