C problem(haves af ikke c programør)

Jeg bruger et program til at kryptere noget. Vældig smart med nu vil jeg gerne lave nogle ændringer i det selv.

Jeg vil gerne havde den spørger brugeren efter et password. Det skal så tjekke om dette indtastet "password" er magen til et hardcode i koden. Er det det, skal der udføres en kommando. Hvis ikke er det,skal programmet kalde et externt program, selvfølgelig med "passwordet" der er indtastet som parameter.
Det "svar" det externe program returnere skal så analyseres. Er det rigtigt (ingen fejlmeddeleser retur) skal programmet fortsætte. Er det ikke(fejlmeddelese), skal det sprøge efter et password igen, dog max 3 gange.

Det jeg er mest nervøs for er hvordan man læser det indtastet, for hvordan den kalder et externt program og selvfølgelig hvordan jeg analyser det.

Skal sige jeg kan programmer i java, men har ALDRIG kigger på C eller C++.

Nogle der kunne sparke mig i den rigtigt retning, hvad angår læse stof. Eller evt kunne give en hjælpende hånd. Uden at sætte mig til at lære ALT om C eller læse meter tykke bøger(ja leder efter det laveste sted i gæret ;-) )

På forhånd tak