Re: [PROGRAMMERING] [HTML/CSS] Hvordan gør man det rigtigt førstegang?

On Tue, 27 Jul 2004, Peter Makholm wrote:

> Har du en refenrece til dette? XML-specifikationen nævner ikke noget
> om at det ene foretrækkes frem for det andet. bar at de skal være der.

Jacob Sparre kan nok huske hvorfor han sagde til mig at han ville
blive meget glad hvis jeg brugte " og ikke '.

Det var noget jeg lavede til SSLUG og det var i PHP, fx
  echo "<a href='http://$url'>";   # sådan skrev jeg

Hvis jeg så skrev:
  echo '<a href="http://$url";>';   # forkert, gør ikke sådan
så ville PHP ikke expande $url, så derfor skrev jeg ovenstående.

Jacob sagde at det gav et andet problem, og så skrev jeg:
  echo "<a href=\"http://$url\";>";   # rigtigt, gør sådan
så blev $url expanded og Jacob tilfreds. Til gengæld måtte jeg
leve med at have disse \ blandet ind i det, så det må have været
et ret godt argument Jacob kom med.

> Style Sheet er netop til layout, derfor er 'blå' et ganske fint navn
> da det netop er en layout-ting.

For den der skal skrive CSS er det helt klart hvilke direktiver der
skal sættes ind, hvis denne bare gør som HTML-programmøren har
bestemt, og ikke bliver bedt om at lave den grøn.

Hvis noget har 3 tilstande
  OK
  Warning
  Error
vil mange nok lave dem
  grøn
  gul
  rød
men der kan være tilfælde hvor det ikke er passende, og så vil jeg
fraråde at bruge farvebetegnelser.

På papir vil man måske lade "grøn" være normal tekst, "gul" være med
understreg og "rød" fed tekst. Her vil det da se underligt ud at noget
der er defineret til "grøn" i print.css ikke er grøn etc.

> 'overskrift' er derimod et lidt halvelendigt navn fordi det på det
> nærmeste opfordre til at lave <div class="overskrift">, hvilket er
> forfærdelig stil.

OK, point taken. Men hvad med
Det giver da lidt mening. Den ville jeg ikke umiddelbart give en anden
farve end sort, men nok en fixed font (skriftsnit). Da det ikke sådan
er noget folk skal sidde og læse, men bare se det kunne color="#EEE"
måske være nok som dekoration.

På den anden side, hvis CSS-programmøren meget gerne vil have disse
fremhævet, så får den lige en fed skrift.

Her er det så at jeg aldrig ville kalde "ipaddress" for "blå".

På et punkt må jeg dog kapitulere. Der er rigtig godt at man kan have
to class's til et felt. Til tabeller er det eminent. Hvis hver række
skal have forskellig baggrund (hvid/grå) og en af kolonnerne skal være
fremhævet er det bare perfekt.
http://www.linux.dk/support/bank/?bkid=13&cn=dk
Her skiftes der kun på hver række, men kolonne kunne godt have en
anden skrift. Fx "Testet af" kunne være fed skrift:

Altså: Tabeller skal altid have to class's, så kan resten styres i
CSS.

Mens jeg sidder og tænker over det, så kunne man også have forskel på
interne og eksterne links. I ovenstående URL står der fx
   Jyske Bank
   http://www.jyskebank.dk
hvor begge er links. "Jyske Bank" er et internt link, og den fulde URL
går eksternt til jyske bank. Det er ikke meningen at man skal klikke
på URL, så den kunne måske blot være sort, men stadig med understregning
så man kan se at man kan klikke.

/hans
"Why would you hand...our IP to America gift-wrapped, without
any return?"		-- Andrew Tridgell, software patents