Re: [PROGRAMMERING] [HTML/CSS] Hvordan gør mandet rigtigt første gang?

tir, 2004-07-27 kl. 13:48 skrev Hans Schou:
> OK, men ellers er det frit slag om man bruger ' eller " ?
> Nemmest er at bruge '

Som jeg har forstået er der frit slag. Valget er bare om, hvilken passer
dig bedst.

> I http://www.w3.org/Style/threepart.css er der id's som bruges til
> styring af layout, såsom
>   div#Menu
> hvor "Menu" er id, eller har jeg misforstået noget?

Nej, det er korrekt, men da et id jo netop skal være unikt, er der vel
ingen grund til at pege på div#Menu, når bare #Menu også peger på samme
element. Så kan man også eksperimentere med andre elementer i sin html
uden at skulle rette i CSS. F.eks:

<ul id="Menu">
  <li>punkt 1</li>
  <li>punkt 2</li>
</ul>

> Mit spørgsmål er egentlig hvordan jeg styrer layout unden table, fx
>   Dit navn   [.....]
>   Din email  [.....]
>   [Submit]
>
> Jeg forstiller mig at det er:
>  <form ...>
>    <input type='text' id='input-navn' ../>
>    <input type='text' id='input-email' ../>
> ...etc
>
> Kan jeg så placere 'label-navn' hvilket som helst sted på skærmen?
> Vil 'label-email' altid være placeret efter 'label-navn'?

Jeg er ikke lige sikker på, om minus er et gyldigt tegn i en id, men jeg
vil normalt anbefale at bruge label_navn eller labelNavn i stedet.

Hvis du i CSS sætter en bestemt position til #labelNavn, så flytter det
ikke #labelEmail, så du kan dermed ikke være sikker på, at de altid vil
være i korrekt rækkefølge, hvis du selv flytter den ene. Hvis du til
gengæld flytter .indtast, så vil alt indholdet i den flytte med.

> Puha... den gør det godt nok bøvlet at opdatere CSS med to class i en
> tag. Jeg syntes det er uskik at have en label der hedder "blaa" eller
> andet navn der er relateret til layout, men det var vel også bare et
> eksempel.

Jeg er enig i, at det vil være en uskik at kalde en klasse for "blaa"
eller "fed" eller lignende. Så kommer man bare til at bruge den på
forskellige elementer, der skal se specielt ud af forskellige grunde. En
bedre ide vil være at kalde klassen noget, som beskriver _hvorfor_
elementet skal se anderledes ud. Jeg bruger ofte en class="warning" til
fejlbeskeder og den vil normalt resultere i fed, rød skrift, men hvis
jeg pludselig ville have f.eks. eksterne links til også at være med fed
og rød, ville jeg lave en ny klasse til dem.

Med venlig hilsen

Ole