Re: [PROGRAMMERING] [HTML/CSS] Hvord an gør man det rigtigt f ørste gang?

Tue, 27 Jul 2004 13:48:01 +0200, Hans Schou <sslug@sslug> skrev:

On Tue, 27 Jul 2004, Peter Makholm wrote:

Hans Schou <sslug@sslug> writes:

> Nuvel, HTML er ikke et programmeringssprog, så det hører ikke hjemme
> her, men i CSS kan man lave noget der minder om kontrolstruktur så det
> er vel ikke helt ved siden af.

Det må du godt uddybe. Jeg er aldrig stødt på det før. (Eller også
har vi forskellig opfattelse af 'minder om').

if media is screen then include screen.css elseif media is print then include print.css endif

Ja den var lidt søgt ik'? :-)
Ved ikke om det er en spøg eller provokation...
Men hvis ikke så kik på CSS's @media : http://www.w3.org/TR/1998/REC-CSS2-19980512/media.html

Brug altid "'er omkring attributter. De skal være der i xhtml.

OK, men ellers er det frit slag om man bruger ' eller " ? Nemmest er at bruge '
Anbefalingen er vist nok " og ' nødløsningen.

[klip]
> Angående <form> kan man ikke bruge en <table> uden om. Her tænker jeg
> så at det ser nogenlunde sådan ud:
> <form action="index.php" method="get">
>  <input class=input-text id=email type=text name=email/>
> </form>
>
> (samme id går vel når det er to forskellige klasser?)

Nej!

Det forekom mig også lidt sært hvis man måtte. Jeg skulle bare lige forstå om en id var bundet til en class, eller om den er global unik.

Attributten 'id' har som sådan ikk enoget med css at gøre. Det er en
generelt xml-ting og den skal være unik i hele dokumentet. Du må
ikke engang har samme id på forskellige tags.

I http://www.w3.org/Style/threepart.css er der id's som bruges til styring af layout, såsom div#Menu hvor "Menu" er id, eller har jeg misforstået noget?
Nej. div#Menu referere til det div-element, der har id="Menu"

Mit spørgsmål er egentlig hvordan jeg styrer layout unden table, fx Dit navn [.....] Din email [.....] [Submit]

Jeg forstiller mig at det er:
 <form ...>
   <input type='text' id='input-navn' ../>
   <input type='text' id='input-email' ../>
...etc

Kan jeg så placere 'label-navn' hvilket som helst sted på skærmen?
I princippet ja. Det kan måske være nødvendigt at lade css ændre på elementers block eller flow-egenskaber.
Vil 'label-email' altid være placeret efter 'label-navn'?
Ikke nødvendigvis.

Hvis det du vil er at kunne lave to css-blops på samme element, så kan
et element godt være i to klasser:

  <head>
      .blaa { background-color: #0000FF; }
      .ramme { border: thick solid black; }
  </head>
    <h1 class="ramme blaa">Hej!!</h1>

Puha... den gør det godt nok bøvlet at opdatere CSS med to class i en tag. Jeg syntes det er uskik at have en label der hedder "blaa" eller andet navn der er relateret til layout, men det var vel også bare et eksempel.
Jeg har ofte brugt klassenavne, der netop beskriver deres styling-skema.
Men generelt er jeg enig med dig i at det er uskik. Heller beskrive deres indhold eller type.

-- Med venlig hilsen /Zmit/ RLU # 314205