Re: [PROGRAMMERING] [HTML/CSS] Hvordan gør man det rigtigt førstegang?

On Tue, 27 Jul 2004, Peter Makholm wrote:

> Det må du godt uddybe. Jeg er aldrig stødt på det før. (Eller også
> har vi forskellig opfattelse af 'minder om').

if media is screen then
	include screen.css
elseif media is print then
	include print.css
endif

Ja den var lidt søgt ik'? :-)

OK, så er vi vel enige om at hverken HTML eller CSS er
programmeringssprog.

> Brug altid "'er omkring attributter. De skal være der i xhtml.

OK, men ellers er det frit slag om man bruger ' eller " ?
Nemmest er at bruge '

> Hvis du skriver HTML så lav overskrifter med <h1>. Ellers kan du
> lige så godt genererer pdf-filer.

OK

> Nej!

Det forekom mig også lidt sært hvis man måtte. Jeg skulle bare lige
forstå om en id var bundet til en class, eller om den er global unik.

> Attributten 'id' har som sådan ikk enoget med css at gøre. Det er en
> generelt xml-ting og den skal være unik i hele dokumentet. Du må
> ikke engang har samme id på forskellige tags.

I http://www.w3.org/Style/threepart.css er der id's som bruges til
styring af layout, såsom
  div#Menu
hvor "Menu" er id, eller har jeg misforstået noget?

Mit spørgsmål er egentlig hvordan jeg styrer layout unden table, fx
  Dit navn   [.....]
  Din email  [.....]
  [Submit]

Jeg forstiller mig at det er:
 <form ...>
   <input type='text' id='input-navn' ../>
   <input type='text' id='input-email' ../>
...etc

Kan jeg så placere 'label-navn' hvilket som helst sted på skærmen?
Vil 'label-email' altid være placeret efter 'label-navn'?

> Hvis det du vil er at kunne lave to css-blops på samme element, så kan
> et element godt være i to klasser:

>   <head>
>       .blaa { background-color: #0000FF; }
>       .ramme { border: thick solid black; }
>   </head>
>     <h1 class="ramme blaa">Hej!!</h1>

Puha... den gør det godt nok bøvlet at opdatere CSS med to class i en
tag. Jeg syntes det er uskik at have en label der hedder "blaa" eller
andet navn der er relateret til layout, men det var vel også bare et
eksempel.

/hans
"Why would you hand...our IP to America gift-wrapped, without
any return?"		-- Andrew Tridgell, software patents